跳舞猫日録

Life goes on brah!

2024/04/23 BGM: Steely Dan - Deacon Blues

実を言うと、ぼくがウィトゲンシュタインニーチェハイデガーといった哲学書をかじってみる気になったのは40になってからのことなのだった(それまでは酒に溺れていて本なんて読む余裕もなく、読んだとしても文学書ばかりだった)。だから哲学に関して言えばぼくは単なる「トーシロ」でしかない。でも、いまぼくはDiscordやFacebookでさまざまな哲学・現代思想関係のグループ(サーバ)に出入りするようになり、他のメンバーの方と見解をシェアして議論したりするようにもなった。

ぼくにとっては、哲学とは個人的な営みである。その哲学を通して、言葉になっていないあいまいなグツグツした思いが明晰な「かたち」を取り始める(そう、手でつかめるほど明晰な「かたち」だ)。でも、一方ではこうした思いを他人に共有できるように言語化しないといけない。なぜならもし心の中だけで閉じこもってしまったらそうした考えはたんなる妄想だったということで終わるからだ。

バカげた話かもしれないが、このことについて考えるとぼくはそうしてまさにひどい妄想・妄念と戦った悪名高き犯罪者たちのことを思い返してしまう。もし彼らが哲学の文献に触れイロハを学んでいたら、と考える。なら、彼らはまた別の可能性を生きられたかもしれないと。いや、これはもちろん相手を見下した失礼な発想というものかもしれない。でも、ならばぼくについてはこんなことは言えないだろうか。ある意味ではウィトゲンシュタインがぼくの妄念にブレーキをかけてくれているのだ、と(でもここでぼくは、ニーチェを対話の1人として考察を続けて、でもついに「闇堕ち」した酒鬼薔薇聖斗を思い出す……思い出さなければならない)。

もしかしたらぼくはヤバいことを言っているのかもしれないけれど、でも少なくともそうした哲学はぼくにとってコンパス(方位磁石)みたいなもので、この人生においてそんな哲学があったからこそ道を迷わないで生きてこられているのかなと思う。他の人にとっての神みたいなものだ。ぼくは実はこれまでの人生で神を信じられたことはない。いや、信仰がくだらないとかそんなことを言いたいのではない。個人の実感として神がいるという確かな存在感をひしひしと感じたことがないというそれだけの理由だ。

まだ発達障害者と診断される前のこと(20代だっただろうか)。医師がこんなことをおっしゃった。「きっと、いいことあります!」。その当時、その言葉に崖から突き落とされたような、ひどく無責任な響きを聞き取ってしまったことをいまでも思い出す。その後も、人は時に誰かが見守ってくれていると言ってくれた。でも、抽象的というか自己啓発書ごのみの理屈(というか「ゴタク」)のように思えてうさんくさく思ったりもしたのだった。

40になり、この日記のアタマでも書いたようにいまの友だちと出会い、その友だちに刺激されて哲学書のガイドブック(まさに中高生・ティーンエイジャー向けに書かれた平たいガイドブックだ)を紐解くところから哲学を学び始めた。いま、こんなふうに感じる。哲学はこの個人の実存(と、難しい言葉をぶちかましてしまったが要するにこの率直な気持ちよさとか気持ち悪さとかいった「感覚」)から始まる。そしてそれをぼくが外に伝えることで会話が始まる。

そんな感じで、個人の私的領域とパブリック(公的領域)をせっかちに行き来する。そんなムーヴメント(あっちこっち動き回ること)が「生きるってこと」なのかなと思い始めている。

2024/04/23 English

Aja

Aja

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BGM: Steely Dan - Deacon Blues

TBH, I started reading some philosophical books when I was 40 (before that, I just read various literature). So I have to say that I am just an amateur in philosophy, but now I join a few philosophical groups/servers on Facebook and Discord, and try to share my own issues with other members.

As for me, philosophy is a truly personal action that enables me to clarify my thoughts (it gives them a certain "shape" to grasp firmly). But also, as you can see, I need to put those thoughts into words for sharing them with others, because if they just ended up in my mind then that could mean that they were just delusions.

This might sound too foolish... but thinking about this, I think about some notorious criminals in Japan who just had to struggle with their own, terrible delusions. If they could encounter various philosophical resources, then they would be able to live another life... Or, how about my case? It could become sinful if I couldn't meet Wittgenstein.

Although this must sound too controversial, at least for me, philosophy is a kind of compass that has always guided me through this life. It's like God or any higher one. TBH, I have never believed in God in this life but that's not because believe religions are clap, but as a personal impression I can't feel God's existence physically.

Once, before the doctors diagnosed me as an autistic guy, one of them said to me "Someday you can become happy", but at that time it sounded very irresponsible to me. Even after that, some people taught me someone (like God) has always been caring, but it is too abstract for me.

After meeting with current friends, as I have written at the beginning of this journal, I started reading the beginner's guidebooks of philosophy. Now, I feel like this. For me, philosophy starts within this small personal existence, and it can develop/spread in the outer world (public), and start true communications.

Like that, I can travel between this personal territory and the public world forward and backward... and that movement (maybe that's almost endless) can mean the fact that I am alive.

2024/04/22 BGM: Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You

今日の読書タイムは日本の保守思想の泰斗・西部邁の『保守思想のための39章』だった。とても難解な本なので書かれていることを伝えるのが難しいのだけれど、こうなるかもしれない(大づかみに彼の主張を圧縮してみたい)。ぼくは1人ではない。なぜなら、ぼくは他人によって支えられてきた人間であるからだ。そしてもし自分自身を高いステージから眺めてみたら、ぼくは自分自身の存在がこの社会の伝統的な文化の遺産に属していることがわかるだろう。ぼくはそんな偉大な・高次な伝統的な始原とつながっている……サマリーを作るとしたら、もしかしたらこんなふうになるかもしれない。

なるほど……いまならぼくは西部の語っていることがわかる。いやもちろん、ぼくにだって言い分というか異論は部分的にある。でもこのことについて言えば、こんな疑問も湧いてくる。10代の頃にこの本を読んでいたらどうなっていたのだろうか。ぼくはこの西部の言葉を受け容れられただろうか。いや、無理だっただろう。

この日記でもしばしば書いてきたのだけれど、10代の頃は他のクラスメイトたちから隔絶して生きていた(というのはぼくはひどくそうしたクラスメイトたちから嫌われていたのだった。この発達障害のせいで。まだ多様性が謳われる前の頃のことである)。もしそんな時期に「きみは人に支えられているんだよ」なんて言われていたら、あるいはぼくはその人を殴っていたかもしれない(もちろん許されないことではあるにしても)。ならば20代や30代の頃はどうだったか。

40になり、この町に存在しているオフラインの断酒会の例会に顔を出すようになった。そこでぼくは他の会員の方にぼく自身の経験を語るようになる。同時に、毎月恒例の発達障害を考える会の会合も始まった。それらに加えて、インターネットを使って他人と英語を学ぶようにもなった。こうしたアクティビティはぼくがやっている共同作業(「コラボ」というやつだ)が実に貴重なものであることを教えてくれてきた。たしかに人の存在・つながりとはかけがえのないものだ。

たぶんにそんな過程を経て、いまぼくの意見(ひいてはぼく自身の本能というか生理感覚)はたしかに徐々に変わってきたのだなあと思う。昔はぼくはユニークすぎて(ああ!)他人に理解されず気にもかけられないのだなと信じ込んでいたのだった。まあ、残酷な事実として思うのはぼくはそんなに変ではないということだ。わかったのは、ぼくはただのどこにでもいる「おっさん」「クソオヤジ」だということ。でも、この単純で貴重な事実を受け容れる。そんなぼくの生は他人にずっと支えられてきて、いまもつながりによって支えられている。ジョブコーチ、友だち、そしてあなたからも。

2024/04/22 English

BGM: Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You

Today I read Susumu Nishibe, a Japanese critic's book "39 Chapters For Conservativism" [西部邁『保守思想のための39章』]. It is too difficult to tell you what it tells exactly, but it could be this (I try to make his opinions so simple). I am not alone, because I have been a nod in human relationships with others. In other words, I have been supported by other people. And when I look at myself from a higher stage, I will find that my existence belongs to this society's traditional cultural heritage. I have been from that kind of greater, higher traditional origin... That is a summary of his opinions.

Yes... Now I can see what his opinions mean. Of course, I have another opinion about this issue partly. But about this, I think of this question. What if I had read this book in my teenage days? Could I accept these opinions? No, I couldn't.

When I was a teenager, as I have written in this journal, I was isolated from other classmates (in other words, I was hated by others terribly because of this autistic character. It was before the age of diversity). What if at that period I had been taught that "you are supported by others"? Maybe I would hit that person with my fist (sorry). And... how about when I was 20s? Or 30s?

When I was 40, I started attending an offline "danshu" meeting in this town, where I started sharing my experiences with other members. And also, the monthly meeting about autism started. Besides them, I started using the internet like this to learn English with other people. As you can see, these activities have taught me how precious my collaborations with others can be.

Probably because of those processes, now I can see that my opinions (or even my feelings themselves) have changed as this eventually. Once I believed that I couldn't be understood or cared for by others because I was so unique (Oh no). Now, as a cruel fact, I accept that I am not strange (in other words, I am just an ordinary old dude). But also, I accept this simple, precious fact: My life has been supported by others such as my job coach and friends actually, and also by YOU!

2024/04/22 English

BGM: Stevie Wonder - I Just Called To Say I Love You

Today I read Susumu Nishibe, a Japanese critic's book "39 Chapters For Conservativism" [西部邁『保守思想のための39章』]. It is too difficult to tell you what it tells exactly, but it could be this (I try to make his opinions so simple). I am not alone, because I have been a nod in human relationships with others. In other words, I have been supported by other people. And when I look at myself from a higher stage, I will find that my existence belongs to this society's traditional cultural heritage. I have been from that kind of greater, higher traditional origin... That is a summary of his opinions.

Yes... Now I can see what his opinions mean. Of course, I have another opinion about this issue partly. But about this, I think of this question. What if I had read this book in my teenage days? Could I accept these opinions? No, I couldn't.

When I was a teenager, as I have written in this journal, I was isolated from other classmates (in other words, I was hated by others terribly because of this autistic character. It was before the age of diversity). What if at that period I had been taught that "you are supported by others"? Maybe I would hit that person with my fist (sorry). And... how about when I was 20s? Or 30s?

When I was 40, I started attending an offline "danshu" meeting in this town, where I started sharing my experiences with other members. And also, the monthly meeting about autism started. Besides them, I started using the internet like this to learn English with other people. As you can see, these activities have taught me how precious my collaborations with others can be.

Probably because of those processes, now I can see that my opinions (or even my feelings themselves) have changed as this eventually. Once I believed that I couldn't be understood or cared for by others because I was so unique (Oh no). Now, as a cruel fact, I accept that I am not strange (in other words, I am just an ordinary old dude). But also, I accept this simple, precious fact: My life has been supported by others such as my job coach and friends actually, and also by YOU!

2024/04/21 BGM: Depeche Mode - Master and Servant

今週のお題「お弁当」
今朝、毎月恒例の発達障害を考えるオンラインミーティングに参加する。思い出すに、ぼくたちはこのミーティングを9年ほど前に始めたのではなかったか。その後、オフラインでやってた頃は料理を試みたり散策したり、あるいはおのおのの関心あることや仕事などでの成果を紹介したりしあったのだった。今日はぼくは、R・D・レイン『好き? 好き? 大好き?』についてぼくの思い出とからめて紹介した。他のメンバーはそれぞれの仕事について話してくれた。

午後にイオンで弁当を食べたあと、本腰を入れて上野千鶴子の本を読まねばと思い『女ぎらい』を読む。ぼくは今年で49になる。なので学生時代なんて「遠くなりにけり」な話なのだが、でもこの本の文字通り「歯に衣着せぬ」論理的でまっすぐに男たちを批判するメッセージ、とりわけ若い「性的弱者」に向けられたメッセージは深くぼくの心を打つというかえぐる。上野は本書で、この社会が「男」でできていると語る(そこでは女性たちは人格を持たない「モノ」だ)。言い換えれば、社会とは「ミソジニー(女性嫌い)」で「ホモソーシャル(男の付き合い)」の性質を帯びており、女性を対等のメンバーとして受け付けない。もちろん、男たちは女性を必要とする。セックスやラブの対象として。でも上野は、そんな状況はつまりは「男が女抜きで世界を制覇する」事実の産物なのだ、と言う。

先にも書いたとおり、実にこのぼくを打つ、正直で生真面目なメッセージだとぼくはこの本の主張を読む。でもぼくはたぶんにこの発達障害でスットコドッコイなキャラクターもあってか、そんな「ミソジニー」な社会からもはじかれて生きてきたのだと異論をはさみたくもなる。そんな「ホモソーシャル」な社会の一員になれる資格はあったのだろうが(いちおう「男」なのだから)、でもいじめられて結局おみそにされて終わった。そんな男臭い社会の中でさえぼくははぐれてしまっていたのだった。いや、だからといってぼくの言うことが正しいわけではないだろう。でも、言えることはそんな「女ぎらい」社会はぼくさえも抑圧したということだ。いまだって。

思えば上野のその本のみならず、これまでそれなりにフェミニストの書いたもの・達成に触れてきたなと思う。そこからたしかに、ボンクラなぼくなりに学んだこともあった(彼女たちの達成はたしかに、この性別あるいはセクシャリティにあぐらをかいていては見えない世界の実態を説いてくれたのだった)。でも、まだ共感を真に・肚から持つことはむずかしい。この社会において、それこそどこまでも「弱者」と自認させられる存在として、「では」どうすればいいのだろう。もちろんそんなことを言うこの頑固で無知なぼく自身がこの「男臭い」「女ぎらい」な社会の成員として日々せっせと社会を作り上げてきた、いわば「加担者」でありうるという事実は無視できないにしても。

だからこの日記の終わりに、記して〆の言葉としたい。そう、この社会はたしかに上野が書くように「ミソジニー」な様相を呈している。でも、その社会はたしかにその暴力的で有害な性質でこのぼくをも痛めつけている。いや、だからといってぼくは逆立ちしたってフェミニストにはなれっこないにしても。

2024/04/21 English

101 (Deluxe Edition)

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BGM: Depeche Mode - Master and Servant

This morning, I attended an online meeting about autism with my friends. According to my memory, we started this serial monthly meeting about 9 years ago. After that, we enjoyed various events such as cooking, hiking, and also showing our achievements and interests. Today I talked about R.D.Laing's book "Do You Love Me?" with my memory. The other members talked about their work.

This afternoon, after having lunch, I read Chizuko Ueno's book "Hating Women [上野千鶴子『女ぎらい』]". Even though I will be 49 this year (so my school days must be so far), this book's straight and logical messages toward men (especially young guys) hurt my mind deeply. Ueno tells us in this book that our society has consisted of men only (women are just like objects). In other words, society must have a certain "misogyny" or "homosocial" aspect, which doesn't allow women to enter as members. Of course, men need women as objects of sex or love. But Ueno tells us that scenery is the result of this fact: Always men rule this world in the end without women's opinions.

I accept her opinions in this book as truly honest, diligent ones that can hurt me. But, probably because I am an autistic, strange guy, I had been isolated in that kind of "misogyny" society even though I am a guy who could participate in that "homosocial" group. In a way, I was a stray cat in that masculine society. Of course, that fact doesn't say I am right about this issue, but at least I can say this. That "misogyny" society even has given me a certain mental pressure.

Besides Ueno's that one, I have tried to read a certain amount of feminists' achievements. Although I have learned a lot from them (because they tell me this world's another aspect I have never seen from my sexuality), it's even really difficult for me to have empathy with them. What should I do as a goat or a coward guy in this society (even though I could have built this world as such a stubborn, ignorant guy)?

Therefore, at the end of this journal, I want to write this. Yes, this world can have a certain "misogyny" aspect. But, that also can work as a harmful, violent affection toward me - although I can't say I must be a feminist because of that simple conclusion.